20-05 PARIJS
20 05 Parijs 843,0 KM urenteller 99,0 uur aantal sluizen
77
Gefietst: totaal 150 km
’s morgens om 06:30 de wekker. We hadden een lange dag voor de boeg de
afstand vergelijkbaar met onze laatste tocht, maar nu hadden we voor het
grootste deel de stroom tegen. Vertrek gepland om 07:00 op vijf minuten na
gehaald. Rustig de haven uit en het eerste uur nog 2 km/u stroom mee tot aan de
Seine monding. Hemelsbreed een afstand van een km of 40, maar door de slingers
die de Seine maakt wordt de afstand twee keer zo lang. De stroom stond ook best
wel pittig door soms 2, maar vaker 4 km. De motor op 1500 toeren maakt normaal
een snelheid van 12km/u, maar nu op hele stukken maar net 8. De Seine is een
groot stuk een brede rivier. We hebben tot Parijs, maar een schip of vijf op
tegenkoers gehad. Met ons mee 3 kleinere snelle boten. De melding dat het een
druk bevaren rivier is, is waarschijnlijk tijdens Pinksteren niet van
toepassing. Je ziet onderweg wel heel veel woonboten liggen, soms hele mooie, maar toch ook vaak bijna "wrakken"
Maar dan kom je bij het “echte” Parijs. Ik vind varen heel leuk,
maar hier was het toch wel oppassen en bij de les blijven. Bij Pont de Grenelle, zo’n 8 km van de ingang naar de haven hadden wij een opdraaiende rondvaartboot
waar we de rest van de tocht achter hebben gehangen.
Rond het “Île de la Cité”
is de doorvaart geregeld met lichten op het hele uur stroom opwaarts en op het
halve uur stroomafwaarts, dat is eigenlijk niet te plannen maar kwam voor ons
perfect uit, we zijn achter de rondvaartboot doorgevaren. Na deze ene boot
kwamen er nog een stuk of tien plus een paar waterbussen en privé jachten. Leek
het eerste stuk wel verlaten, was zeker het stuk rond Île de la Cité echt
oppassen en bij de les blijven. Wel mooi om onder de beroemde bruggen van Parijs, vlak langs de Eiffeltoren en de Notre Dame te varen.
De rondvaartboten en de waterbussen zijn overigens goed gevuld deze mooie dagen.
rondvaartboot |
waterbus |
De stroming van de Seine, het schroefwater van
de schepen en het links en rechts in willen halen van de “rondvaart” boten was
toch even anders na zo’n lange dag varen. Je moet voor de jachthaven nog een
sluis door die pal achter Île de la Cité ligt, dus wij op geroepen en net als
alle andere sluizen in Frankrijk zeer vriendelijk en behulpzaam te woord gestaan.
De eerste vraag “heeft u gereserveerd” antwoord ”natuurlijk gisteren gebeld,
scheepsnaam SEVENSTER mijn naam van der Snoek” antwoord na een minuutje “ok ik
zie het, er komt nog 1 passagiersboot in de afvaart en dan is de sluis voor u” dat die passagiersboot nog zeker 25
minuten op zich liet wachten heeft deze brave mijnheer er niet bij gezegd. De boot
gaande gehouden en toen door de sluis naar de haven. Gemeld bij de havenmeester
dat wij wat flexibel willen zijn in de lengte van het verblijf en dat is geen
probleem. We gaan morgen een dagje rustig aan doen, willen naar het Louvre en Versailles en gaan
uitzoeken hoe dat werkt. Morgen naar het
Tourist Information bureau en dan zien we wel.
We zullen ons blog donderdag avond weer updaten zoals het er nu uitziet
maken we ons dan klaar voor de verdere reis.Onze ligplaats in de haven Port Arsenal
Sevenster "vijf van onderen" |
Port Arsenal |
Reacties
Een reactie posten