23-06 Maastricht

22-06  Maastricht,  1471,2 KM urenteller  190,3 uur aantal sluizen 204
Gefietst: (23-06) 30 totaal 458 km

Vandaag (21-06) vertrokken uit Huy. Een minder gezellige haven onder de rook van een nabij gelegen kerncentrale. Op zich is dat is nog wel te doen, maar de langsvarende schepen gaven behoorlijk veel deining. Leek wel of we in de Amsterdam Marina lagen. Volgens de almanak zouden de sluizen tot 20:30 werken, maar dan hebben ze in België toch andere klokken dan wij in Nederland, het was tot een uur of 11 onrustig. De volgende morgen daarom maar niet te vroeg vertrokken want dan zouden die schepen op hun beurt liggen te wachten voor de sluis. We zijn rond 9 uur vertrokken en hadden bij de eerste sluis een beetje pech, er was net een boot aan het zakken dus 30 minuten gewacht. De volgende sluis werd dat wel goedgemaakt, wij konden direct invaren. Alle twee de sluizen hadden een verval van bijna 5 meter, maar dat was prima te doen. Het stuk van de Maas is in de richting van Luik niet mooi, veel industrie en de wallenkant is een betonnen muur van een meter of 3 hoog. Saai om te varen. We wilden niet in Luik liggen omdat we daar niet van die goede herinneringen aan hadden. Nou dat is niet terecht. Als je met de auto langs Luik komt blijf je weg van het centrum en dat is eigenlijk best wel mooi. Voor ons zeker een reden om als we weer eens in de buurt komen wel in Luik te stoppen en de stad te bekijken. 


Wij door in de richting van het Albert Kanaal. Er staat en groot standbeeld van de Koning bij de ingang van het kanaal, maar dat maakt het kanaal echt niet mooier. 

Vanaf het Albert Kanaal moet je het kanaal van Ternaaien in, dat is een kort kanaal wat het Albert Kanaal met de Maas verbind. Er ligt daar wel een (voor ons) bijzondere sluis met een verval van 17 meter. Bij aankomst bij de sluis zagen we een grote boot invaren en gingen de lichten op rood. We werden geroepen door de sluiswachter om toch in te varen en de lichten sprongen weer op groen. Nog gevraagd waar we moesten liggen, maar dat mochten we zelf weten. We lagen net vast toe we te horen kregen dat we verder naar voren moesten "de laatste bolder" bleken er nog 2 duwbakken in de sluis te moeten. maar dat past precies. Iedereen vast dus bijna zakken. Er liggen in deze sluis drijvende bolders en dat maakt het schutten wel makkelijk. 
Deze moest er nog bij

schip van de man verderop in dit verhaal

Drijvende bolder, zo makkelijk wachten tot je beneden bent 

Echt wel hoog 17 meter !!!!

Als je invaart zie je een betonnen balk liggen, blijk je onderdoor uti te varen

Van de duwbak die achter ons aanmeerde stapte een mijnheer af met een koffertje. Hij wisselde kleding bij een vuilbak en liep langs ons. Op vraag van Ruud of het einde werkdag was reageerde deze man wel bijzonder:
"Ik werk nu 1 1/2 jaar voor hem en hij blijft schelden, heb ik een verrassing voor hem want ik ga nu weg. Hij weet het nog niet dus een echte verrassing. Wat is de weg naar Antwerpen via daar ??" en de man vertrok richting Belgische grens.
We zullen een dagje blijven liggen in d Marina Maastricht om bij de ANWB waterkaarten te kopen, kunnen we ons oriënteren op de terugweg. De IJssel of de weg via Kerkdriel. Wordt nog even studeren. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

28-06 Maasbommel haven De Gouden Ham

19-06 via Dinant naar Namen

14-05 St. Quentin 2 tunnels en heel veel waterplanten