05-07 KOUDUM, we zijn weer thuis

05-07 Muiden 1867,7 KM urenteller  232,8 uur aantal sluizen 220
Gefietst:  totaal 615 km

De weersvoorspelling was zo dat de tocht via het IJsselmeer goed te doen zou zijn en dat is toch wel twee dagen korter dan via de Randmeren. Die tocht houden we nog tegoed. Omdat het later op de dag wat door zou gaan waaien ('s morgens 1 - 2 BFT aantrekkend naar 3 BFT en door de zeewind later 4 BFT) was voor ons de keuze snel gemaakt: 's morgens om 7 uur de Groene Draeck gedag zeggen en richting Enkhuizen te gaan. Zo vroeg ben je buiten de beroepsvaart alleen op het water, dat is heel mooi.  
Het weer hield zich aan de belofte en via het Paard van Marken richting van het Naviduct bij Enkhuizen. We hadden de optie om in Enkhuizen een nachtje te blijven, maar het liep zo lekker dat we maar door zijn gegaan. 
Het Paard (1839) zag er net zo uit als op de heenweg, was in drie maanden niet veranderd
 Bij het Naviduct konden we snel de sluis in met nog 1 andere boot. Het blijft opvallend rustig, maar zal na volgende week wel anders worden. 

Het laatste stukje was er toch behoorlijke golfslag op het IJsselmeer en waren we het eens dat 4 bft eigenlijk wel genoeg is daar en dat 5 voor ons niet hoeft. Het kan als het moet, maar is dan niet meer leuk denken we. 
Bij Stavoren door de sluis, de Diesel opgetopt en het laatste uurtje naar huis. Om tegen 16:00 uur thuis vast te maken. 's avonds lekker gegeten bij de Galamadammen en toch heerlijk in ons eigen bed geslapen. Wel vreemd geen beweging of gepiep. 

Wij hebben deze vakantie in totaal 755 liter Diesel verstookt wat neer komt op een gebruik van 3,25 liter/uur. Is voor ons schip heel weinig, maar komt vooral omdat de maximum snelheid in Frankrijk laag is (vaak max 6 km/u) en dat je een behoorlijk aantal uur in sluizen lig en de motor stationair draait. 

Het aantal sluizen (220) is behoorlijk, maar we hebben eigenlijk geen of weinig oponthoud gehad. Zelfs de grote sluizen waar je met beroepsvaart mee gaat lopen heel soepel. 

1867 km afgelegd in 233 uur geeft een gemiddelde snelheid van 8 km/u.  zeker geen slecht gemiddelde gelet op de beperkte maximum snelheid en de tijd die je bezig bent met sluizen. 

Fietsen deze vakantie kende toch wel een echt hoogtepunt PARIJS. daar fietsen was echt een uitdaging. De stukken busbaan, waar ook een fiets op getekend is zijn een belevenis. Taxi's en bussen als medegebruiker. Frankrijk is eigenlijk (nog) geen fietsland. De stukken jaagpad langs de rivieren en kanalen zijn mooi, maar daarbuiten eigenlijk niet te doen. Vandaar onze "schamele" 615 km. 

In zijn algemeenheid vinden we toch dat het Waalse België en de Franse Picardie een vervallen en arme indruk maken. Met de boot Parijs in is een belevenis, maar voor ons ook de enige keer dat we dat doen. Je merkt dat er geen industriële activiteiten meer zijn en dat er daaruit ook geen inkomsten meer zijn. Geld voor onderhoud van openbare ruimtes is er blijkbaar niet en je ziet dat ook aan veel plaatsen waar je door komt. Dat de Franse Kanalen lange tijd veel geld opbrachten ligt achter ons. Het onderhoud aan de infrastructuur blijft uit en wij zijn bang dat over een paar jaar dat stukje toerisme ook weg zal vallen. 
Ten oosten van Parijs zie je een heel ander Frankrijk (ok, kanalen onderhouden zou beter kunnen ) maar de uitstraling van het land is zoveel anders. en hoe dichter bij Nederland echt hoe beter. We zullen zeker nog wel eens naar Frankrijk gaan, Maas en Moezel, maar we zullen het westen "rechts"laten liggen. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

28-06 Maasbommel haven De Gouden Ham

19-06 via Dinant naar Namen

14-05 St. Quentin 2 tunnels en heel veel waterplanten